No (sham) poo; week three!

I have a confession to make… Na mijn wekelijkse fitness-sessie op zaterdag [dag 12] wilde ik niets liever dan douchen en gewoon het zweet uit mijn haar spoelen. Dat heb ik dan ook maar gedaan. Ik ken mezelf en ik heb ook vast geen zin om morgenochtend onder de douche te stappen om mijn haren te wassen [ben een avond doucher!] Het resultaat laat nog even op zich wachten, aangezien ik nu lekker met nat haar op de bank zit voor een serie-avond. Morgen als ik een make-upje op heb zal ik een foto plaatsen. Heb trouwens wel het idee dat mijn haar er langer over doet om te drogen met de water only methode. Wat ik nog wel voor jullie heb; de beruchte haar-in-het-putje-foto. Ik zie niet veel verschil met vorige week. Toch is het in verhouding stukken minder, omdat ik mijn haar al een aantal dagen niet fatsoenlijk geborsteld heb [ok, thats a lie; gewoon totaal niet geborsteld πŸ˜› ] Ik had veel meer verwacht dus dit valt me weer mee! Weet trouwens nog steeds niet wat ik het het borsteldrama moet… Kan natuurlijk niet voor altijd mijn haren niet borstelen :/ Nu twijfel ik; kan een nieuwe, duurdere en kwalitatief betere borstel met natuurlijke haren kopen of een ander soort borstel proberen. Een Tangle Teezer bijvoorbeeld. Time for some research on this thing! Het afbreken kan trouwens ook gewoon aan mijn zwakke puntjes liggen, dus dat maakt de keuze nog weer een stukje moeilijker.

Vettig haar rinse only

Beetje vettig haar na rinse only

En nu heb ik nog een ander probleem; zonder een borstel wordt de talg niet over mijn haren verspreid 😦 Mijn tweede keer wassen leverde bijna schoon haar op, maar nog een beetje vettig. Dat had ik mooi met de borstel naar de punten kunnen borstelen, want die zijn relatief droog. Gelukkig heb ik verder geen last van roos of schilfers op mijn hoofdhuid, dus daarvoor ben ik niet aangewezen op zo’n soort borstel. Verder heb ik mijn haar trouwens min of meer op dezelfde manier gewassen als de eerste keer (afgezien van het kammen voor en tijdens de douche.) Ik heb iets zachter geprobeerd te masseren om minder haar te verliezen, maar dat heeft dus geresulteerd in niet compleet vetvrij haar. Hier nog even een foto van de huidige lengte van mijn haar die ik jullie verschuldigd was na mijn knipsessie vorige week. Vreemd genoeg lijkt het eerder langer dan korter! Misschien hebben de massages/deze methode toch zin of misschien ligt het aan hoe mijn haar valt. Ik ben in ieder geval blij dat er niet veel vanaf geknipt lijkt te zijn πŸ˜€ Ik vind de kleur trouwens verschrikkelijk, dus ik ga het binnenkort kleuren met Caca Brun henna van Lush. Wie weet helpt dat ook tegen de droge punten.

Water only

Verplichte staart

Tangle Teezer

Aangezien mijn haar niet zo fabulous zit op dag 13 gooi ik het maar weer in een staart. Zo lijk ik tenminste geen hippie met mijn half vette en ongeborstelde haar πŸ˜‰ NaΒ  wat research te hebben gedaan naar de Tangle Teezer, heb ik er op dag 14 een besteld voor 12,70 euro op de website van Ami kappers. Ik heb gekozen voor de Juicy Fruit Blue; de babyblauwe bostel met roze pinnetjes. Op MakeupAlley krijgt de Tangle Teezer vanΒ 214 gebruikers gemiddeld een 4,4 van de 5, en 85% geeft aan dat ze het vreemde borsteltje weer zouden kopen. Ook op het forum voor gezond en lang haar, Hairfair, is iedereen razend enthousiast. Nu ben ik zelf extreem sceptisch aangelegd; eerst zien dan geloven! 23-24 juni (morgen of overmorgen) kan ik de Tangle Teezer Salon Elite ophalen bij een filliaal in de buurt (op deze manier hoefde ik geen verzendkosten te betalen πŸ™‚ ) Ik ben blij dat ik inmiddels op dag 14 nog maar weinig gespleten of gebroken punten vind. Denk dat mijn haar niet zo blij wordt van borstelen en kammen. Hopelijk blijven de gespleten punten ook weg met de Tangle Teezer!

Jeukkkkk

Het is op dag 16 weer 3 dagen geleden dat ik mijn haren gewassen en zoals je in de vorige weken hebt kunnen lezen resulteert dat bij mij in JEUK! Gelukkig ben ik niet vies van een hoofdmassage met een beetje krabbelen. Ik merk ook dat een hoofdmassage tussendoor met wat krabbelen zorgt voor jeuk, dus dat doe ik zo min mogelijk.

Mijn haar is in ieder geval niet heel erg vet [vergeleken met week 1 dan πŸ˜‰ ] De laatste 2 cm zijn juist gortdroog. Omdat ik mijn haar ook niet zo vaak kam, krijg ik van die kleine knopen die er niet gemakkelijk uit gaan met een houten kam. Ik word er wanhopig en boos van. Ik denk er over om die laatste 2 cm te knippen! *sigh* Probeer eerst wel even een natuurlijk fruitmaskertje.

Tangle Teezer review en kennismakingsgesprek

Tangle Teezer Juicy Blue

Tangle Teezer Juicy Blue

Ik heb mijn TT binnen! πŸ˜€ Het werd mooi geleverd in een doosje. I am a sucker for great presentations and looks. De borstel ligt lekker in de hand, maar lijkt wel een beetje op een paardenborstel. En nu het borstelen… Wow weet niet of het komt doordat ik het gisteren al helemaal ontward had met de houten kam of omdat dit ding echt revolutionair is, maar de borstel glijdt door mijn haar heen! Niets te merken van rare klitten. Na 1 borstelbeurt tel ik 5 haren in de borstel, STUK-KEN beter dan borstel met de natuurlijke haren! πŸ˜€ TT doet voor mijn haar en hoofdhuid een stuk minder pijn dan een houten kam. Als er geen klitten meer inzitten dan voelen de rubberen pinnetjes als een hoofdmassage op je hoofdhuid. Can’t. stop. brushing. Enige nadeel is dat de vettigheid niet echt verspreid wordt naar de punten. Stiekem had ik daar wel op gehoopt. M.a.w.: gaat deze borstel al je problemen oplossen en zorgen voor wereldvrede? Nee. Maar het is voor mij wel een pijnloze borstel die de hoofdhuid een lekkere massage meegeeft en de haren er niet uittrekt! Klik hier, hier en hier voor meer [best wel saaie] informatie op en in het doosje van de TT. Blijkbaar heeft de borstel in 2012 de Queens award for innovation gewonnen. Mocht je interesse hebben in een Tangle Teezer, ik mag 5 euro korting [onbeperkt geldig] cadeau te doen van Ami! It’s all yours als je even een comment achterlaat πŸ™‚
Op dag 17 had ik een kennismakingsgesprek en besloot dat dit experiment belangrijker was dan mijn ijdelheid. Dus heb ik mijn haar maar niet gewassen. Met mijn haar in een vrij strakke staart [en met geborsteld haar] viel het vette niet echt op. Dit ga ik morgen weer doen, als ik moet werken voor 4 uurtjes. Ik ben nog steeds blij met mijn nieuwe borstel, het deed goed zijn werk. Ook word ik vrolijk van die kleur in de saaie witte douche! Zaterdag [dag 19] ben ik van plan mijn haar te wassen in de ochtend, omdat ik ’s middags naar een vriend ga.

4 thoughts on “No (sham) poo; week three!

  1. taste of her kiss schreef:

    Fijn, deze Nederlandse blog over de ROM methode. Ik vond de Engelse versies niet altijd even duidelijk. Ik heb mijn haar nu ongeveer twee weken niet meer met shampoo gewassen, maar ik ben nog (steeds) niet laaiend enthousiast. Als ik mijn haar heb gewassen (met water!) en ik heb het laten drogen, voelt mijn haar heel plakkerig en is het eigenlijk meteen al vettig. Doe ik iets niet goed tijdens het wassen? Het lijkt alsof de olie/talg er niet uitgespoeld wordt. En hoe vaak moet je je hoofdhuid masseren en borstelen met natuurlijk haar? Als mijn haar droog is, doe ik het meteen in een knot en houd dit zo lang mogelijk vol, zodat mijn vette haar niet zo opvalt. Of moet ik juist iedere dag masseren en borstelen? Ik hoop dat jij wat tips hebt, want ik ben bang dat ik het op deze manier niet volhou.

    Like

    • Hoi! Leuk dat jij ook de water only methode aan het proberen bent. Heb je voordat je begon wel je haar gewassen met een shampoo met vrij harde sulfaten? Het zou anders namelijk goed kunnen dat er nog siliconen in je haar zitten. Wat ook mogelijk is; je masseert niet helemaal goed onder de douche. Ik ben er zelf zeker 10 minuten mee bezig en wissel ook de temperatuur af. Je moet wel snappen dat je haar met water only gewoon anders aan blijft voelen. Mijn haar voelt ook typisch als het nat is, maar als het uiteindelijk droog is dan is het niet meer vet. Ik masseer mijn haar wel iedere dag, weet eigenlijk niet of dit bijdraagt aan de methode. Ik doe het eigenlijk meer omdat het de haargroei bevordert. Zoals je aan mijn vooruitgang kunt zien waren mijn haren ook goed vet de eerste weken, het is nu eigenlijk pas goed. Ik kan je bijvoorbeeld aanraden om het 2x in de week te wassen en sowieso elke dag te borstelen zodat de vetheid verspreid wordt naar de punten. Daar hebben je puntjes ook baat bij πŸ™‚ Hopelijk laat je nog even horen of het gelukt is met deze tips of dat je misschien een andere oplossing gevonden hebt waar andere lezers ook wat mee kunnen.

      Like

  2. Deveny schreef:

    Wauw ik heb ontzettend veel bewondering voor je doorzettingsvermogen. Ik zou het zelf nooit zo lang vol kunnen houden haha ;). Zou je mij die kortingscode van de tangle teezer kunnen mailen?

    Like

    • Hoi Deveny, bedankt voor je bericht! Ik hield het alleen zo lang vol omdat er stond: “dit moet je wel een maand proberen om te zien of het werkt haha” Ik heb de code nog voor je, je kan AMI16675-NKBF-YR55 proberen. Mocht die niet werken dan heb ik nog een andere πŸ™‚

      Like

Geef een reactie

