Water only washing; week uno!

Dag vier, vette haar wortels bij water only method

Rond dag 4 was mijn haar vet bij de wortels

Een verslag van week 1 van mijn water only washing experiment (terwijl ik dit schrijf zit ik namelijk al in week 2!) De komende 8 weken ga ik kijken of geen shampoo de beste shampoo is.

Op maandag 8 juni heb ik mijn 1b F/N i haar voor het laatst gewassen met shampoo met SLES om mijn haar te ontdoen van alle siliconen en andere opgestapelde producten die er nog in kon zitten. Compleet no poo vanaf nu! De week ervoor had ik toevallig een oliemasker in mijn haar gedaan en deze uitgewassen met een strippende (oehlala 😉 ) Zwitsal SLES shampoo, maar de conditioner al achterwege gelaten. Deze laatste keer heb ik mijn “wasdag” echter afgesloten met een spoeling van 50% appelazijn (in de haar community vaak ACV genoemd naar Apple Cider Vinegar) en 50% water om mijn haarschubben te laten sluiten en het gladder te maken. Appelazijn werkt tevens anti-schimmel, anti-virus en antibacterieel dus wie weet heeft mijn hoofdhuid er baat bij. De mix heb ik twee minuten laten intrekken en vervolgens uitgespoeld met koud water. Mijn haar voelde naderhand toen het droog was eigenlijk niet anders dan met een normale wasbeurt met SLES/SLS shampoo en siliconen conditioner.

Drie dagen later was mijn haar vet. Logisch want rond die tijd was ik het altijd weer. Ook had ik ondertussen gesport en dus gezweet. Ik heb geprobeerd de vettigheid te verdelen met mijn borstel, maar dit lukt maar gedeeltelijk. Mijn puntjes blijven droog aanvoelen. (Dit kan ook komen omdat het mishandeld haar is 😳 ) Ik zie ook nog niets van het witte talg dat zou moeten achterblijven in de borstelharen, terwijl ik nog steeds elke dag mijn hoofdhuid masseer.

na het borstelen met een  BBB tijdens washing only

Dag 5; na het borstelen met een BBB

Haarverlies

Tijdens het kammen en borstelen verlies ik relatief veel haar. Ik weet niet of dit komt omdat ik het minder was, omdat ik mijn haar vaker vast draag of omdat ik het nu zo goed borstelen moet. Als dit zo blijft is het voor mij echt een deal breaker en een reden om er mee te stoppen na 8 weken. Mijn haar is al dun genoeg! Hier een foto van het verloren haar na 1 kam& borstelsessie (speciaal zo neergezet voor diegenen die geen zin hebben om naar uitgevallen haar te kijken 😛 ) Mijn haar is ook meer stringy en aan elkaar plakkend dan normaal als ik het niet genoeg borstel; leuk als je dik krullend haar hebt, minder als je dun steil haar hebt. [in week twee ben ik gestopt met het gebruiken van de borstel. Waarschijnlijk is de kwaliteit slecht. Ik heb een Tangle Teezer aangeschaft.]

Jeuk op mijn hoofdhuid!

Water only washing haar

Stringy haar na 5 dagen niet wassen

Na dag vier kreeg ik ook een beetje last van jeuk op mijn hoofdhuid -just being honest!- Ik heb mijn best gedaan om niet te krabben, omdat ik me niet kan voorstellen dat dat goed is voor de hoofdhuid. Masseren en er op duwen hielp redelijk. Gelukkig was het met vlagen. Uiteindelijk heb ik op zondag 14 juni mijn haren voor het eerst gewassen met water. Deels omdat ik bang was dat er schimmels zouden gaan groeien, deels omdat mijn moeder subtiel hintte dat het tijd werd om mijn vette haren te wassen [“dacht dat je je haren ging wassen vandaag. Of probeer je de 90s wetlook nogmaals uit? ” :/ ] en deels ook omdat ik benieuwd was of water only washing zou helpen tegen de vetheid. Meer hier over in de volgende post 🙂

Geef een reactie

