Rinse and water only; week zwei

Na vorige week de hele week met vet haar te hebben rondgelopen, was het op zondag eindelijk tijd om het te wassen met nur waßer. No poo all the way!

Wasproces

Stiekem was ik best een beetje benieuwd naar rinse only dus sprong ik 1 dag te vroeg (zondag) onder de douche om te kijken of ik met water de viezigheid uit mijn haar kon krijgen. Best een beetje een “risico” voor de week erna, omdat ik al besloten had op maandag te gaan sporten. Wie weet wat zweet doet als het te lang op je hoofdhuid zit?
Hieronder volgt mijn werkwijze in chronologische volgorde:

  • Droge haren gekamd met de houten kam
  • Haren goed natgemaakt met lauw water
  • Lichtjes de hoofdhuid gekrabd en gemasseerd door kleine rondjes te draaien met mijn vingertoppen
  • Warm water gespoeld
  • Gekamd met een houten wijde tanden kam (zo goed en kwaad als dat kon)
  • Weer gemasseerd en lauw water met de harde straal erbij
  • Nog even up side down gekrabbeld en gemasseerd zodat ik beter bij de plekjes in de nek kon
  • Gespoeld met warm water
  • Geëindigd met koud water

Na het wassen voelde het een beetje typisch aan, niet vies maar heel stroef. Gelukkig minder knopen dan ik had verwacht zonder conditioner.
Helaas best wel veel haar in het putje :/ Hier weer zo’n frisse “uitgevallenharenfoto” Hopelijk zit het putje zo vol omdat ik nog maar één keer in de week mijn haren was i.p.v. twee en omdat ik zoveel gemasseerd en gekrabbeld heb. Zoals ik eerder al aangaf, is mijn haar al dun genoeg en kan het verliezen van veel haren er voor zorgen dat ik na 8 weken stop met deze rinse only methode. Het is trouwens wel een vreemd idee dat ik al meer dan een week geen shampoo gebruikt heb!

Dag zes; net na water only washing

Dag 6, net na water only washing

Droogproces

Na ongeveer 3-4 uur was mijn haar droog en……. TROMROFFEL… Het zit geweldig! De vettigheid was weg en had plaats gemaakt voor talg. Hierdoor is het haar gemakkelijk in model te brengen en zit het lekker volumineus. Wow! Nooit meer gel of mouse nodig -Drugstores will hate this method 😀 – De foto’s is van gelijk na het drogen en ik heb het alleen gekamd en geborsteld. Geen producten gebruikt! Klik hier voor nog een foto waar ik mijn hoofd uit geblurd heb omdat ik een lelijk pukkeltje had op mijn kin 😳 Na het borstelen is de talg nu wel zichtbaar op de haren van de borstel. Deze borstelharen moet je dan ook regelmatig even schoonmaken.

Dag zeven; na het slapen zit het nog prima

Dag 7; na het slapen zit het nog prima

Zelfs de volgende ochtend zat het haar nog leuk. Heb uiteindelijk niet op maandag gesport maar op dinsdag [had een baby koolmees gevonden onder het raam die ik in de gaten moest houden!] Nu op dag negen zit er iets minder volume in; weet niet of dat van het zweet komt. Verbazingwekkend genoeg is het nu nog steeds niet vet. Dit terwijl ik het normaal om de drie dagen was en ik nog steeds elke avond mijn hoofdhuid masseer. Mijn haar is trouwens wel lekker zacht!

S&D en dusting

Op dag acht heb ik 1 tot 2 cm van mijn punten afgeknipt met Feye’s trim-methode, omdat ze droog, crunchy en dood aanvoelden. Zelf lig ik hier niet zo wakker van. Hoewel ik mijn haar graag wil laten groeien tot mijn middel, weet ik dat het nodig is om af en toe te knippen. Zo krijg ik ooit compleet gezond haar dat niet chemisch is geverfd 🙂 De laatste keer dat mijn haar een kapper heeft gezien was ook ergens in augustus 2014. Wel doe ik regelmatig aan search en destroy; zoek de gespleten en gebroken punten op en knip ze er zelf uit met een kappersschaar.

schaar voor S&D

Mijn schaar voor S&D

Op dag negen zie ik weer allemaal afgebroken punten. Niet gespleten, maar gewoon afgebroken 😥 Dit ligt in ieder geval niet aan de schaar want dan zou het haar splijten. Het is mij nog een beetje een raadsel hoe het komt… Misschien van het “vele” kammen en borstelen (normaal deed ik dit bijna nooit, maar nu moet het wel voor het verspreiden van de talg), misschien komt het omdat ik geen zijden kussensloop heb of misschien is het een combinatie van droog weer en ongezond haar (lees hier waarom.) Wat ook mogelijk is; de talg is niet “sterk genoeg” om mijn droge punten ook te beschermen tegen afbreken. Misschien heb ik gewoon siliconen nodig voor mijn broze puntjes… Ik zit echt in ieder geval echt met mijn handen in ’t haar! ( 😉 ) Even serieus; baal er echt van, want nu heb ik met de S&D methode er weer wat af moeten knippen. Hopelijk kan het nu weer even voort. Als ik er achter kom waar het aan ligt kom ik er op terug.

Verschil kammen borstelen washing only

Verschil kammen en borstelen

Jeuk

Dag tien en elf… Jeeeeeeeuk, aaah 😦 Vooral bij de middenscheiding richting mijn voorhoofd. Niet constant gelukkig, maar af en toe. Ook zit het niet meer zo fabulous. Ik gooi mijn haar maar in een staart voor ik naar de stad ga lopen [kom maarrr Vitamine D!], hopelijk valt het zo minder op.
Zie hier een verschil tussen out of bed haar, haar gekamd met de houten kam met wijde tanden en haar geborsteld met natuurlijke haren (sorry, beetje donkere foto en het donkere shirt. Leermoment). Het zit erg stringy zonder het te kammen of borstelen. Toch denk ik dat vaker borstelen i.c.m. mijn mishandelde haar de oorzaak is van mijn afgebroken punten. Ik ga maar eens een paar dagen minder kammen en borstelen en meer schreechen en preenen met mijn vingers. Kijken of dat helpt. Is misschien sowieso beter, omdat ik al vond dat ik relatief veel haren verloor met het borstelen!

Nu mijn ouders op vakantie zijn met de auto zou je denken dat me niet meer druk hoef te maken over mijn haren… Maar niets is minder waar. Zondag 21 juni komt een vriendin eten die niets weet van mijn hippie-experiment, dus ik heb besloten 20 juni te sporten en zondagochtend 21 juni mijn haar te wassen. Mijn haren zijn voor het laatst gewassen op 14 juni en I won’t lie: het wassen morgen is zeker nodig. Ik kan duidelijk nog niet 7 dagen zonder het wassen van mijn haar zonder er uit te gaan zien als een hippie. Ik heb trouwens inderdaad minder gespleten punten zonder het borstelen, dus hopelijk wordt het alleen kammen na het wassen geen probleem.

Lees hier update 3.

7 thoughts on “Rinse and water only; week zwei

  1. Interessant project ! Ik volg je nu en zal dankzij jou zien wat er gebeurd. Zelf ben ik inmiddels ook gestopt met de no-poo sodium bicarbonate en azijn en was mijn haar met m’n zelfgemaakte basis-zeep. Alleen heb ik 1 probleem. En dat had ik altijd al, ook met commercieele zooi. Mijn haar is zo droog de eerste 2 dagen na het douchen. Ik douche maar 1 keer per week. Ik denk erover om ook eens de ROM methode te gaan proberen (maar geen kam). Een kam gebruik ik nooit meer sinds ik op mijn kruin kaal begon te worden. Heb nu kort haar en dat hoeft niet zoveel gewassen te worden.
    Verder is mijn haar blond en dun. Altijd al geweest. Dus tja ik moet het doen met wat ik heb meegekregen. Even een beetje off topic, maar ik ben ook nu 2 weken bezig met keto. Dat is een oplossing tegen de meeste misschien wel alle welvaartsziekten. Keto is een dieet van veel vet eten, gematigd eiwitten en nauwelijks koolhydraten. Het is goed voor huid, haar, nagels, verliezen van vet rond je middel en andere plaatsen (je valt er van af) vermindering van honger, hormoonbalans, focus, uithoudingsvermogen, energie !!!. Veel energie overdag en betere slaap. Het is alleen een soort levens/eet stijl en daar gaat mijn blog niet echt over. Dokter Eric Westman op YouTube geeft duidelijke uitleg over Keto en een ervaringsdeskundige en coach: stephanie Keto person (op YouTube ook) weet alles wat je moet weten. Ik hoop met mijn experiment mijn eczeem weg te krijgen bij mijn linker enkel. Er is veel over Keto te vertellen maar ik laat jou het zelf maar even onderzoeken. Groeten, René

    Liked by 1 persoon

    • Hoi René, wat leuk dat je een reactie achterlaat! Zoals je ziet bestaat mijn blog nog geen week, dus jij bent officieel mijn eerste reactie 😉 Ik ben zelf ook benieuwd hoe het afloopt met mijn ROM-experiment! Als je haar echt extreem droog is dan kan je wat natuurlijke middeltjes (conditioners of maskers…) proberen die er wel uit te wassen zijn met water. Ik las al iets over banaan en over avocado. Ik moet zeggen dat ik me er niet in verdiept hebt, dus als je dat wil proberen moet je er even induiken ben ik bang. Een andere optie is om een organische conditioner aan te schaffen zonder siliconen. Ik speel nu ook met dit idee omdat mijn puntjes juist heel droog zijn. Kom ik alleen weer bij het punt dat ik niet 100% zeker weet of organische conditioner compleet uitwasbaar is zonder troep achter te laten. Ik ga het even uitzoeken en kom er nog op terug.
      Nog even over Keto; klinkt interessant, ik ga morgen even onderzoeken of het wat is. In de zomervakantie kan je zo lekker dingetjes uitproberen hè haha 😉 Fijn weekend alvast!

      Like

  2. Anouk schreef:

    Eindelijk! Eindelijk een goede blog waar ik het goed word beschreven, en waar je het kan bijhouden hoe het gaat! Vandaag heb ik 1 maand en 3 dagen mijn haar niet meer gewassen, de laatste keer was met bakingsoda en azijn… mixed feelings.. Ik spoel mijn haar alleen met water, en ik geloof dat ik vandaag zag dat mijn haar bovenop minder vet wordt! reden om vanavond onder de douche te springen! Ik moet er wel bij vertellen dat ik in Mexico zit, en vet haar hier echt heel normaal is dus trek me van niemand iets aan! Van een vriendin hoorde ik dat het 3 maanden duurt tot je haar ‘normaal’ word… Dus ik heb nog even te gaan! Ben heel benieuwt naar je blog en ga je avontuur volgen. Zal af en toe laten weten hoe het met mijn haar er aantoe gaat.

    Like

  3. Anouk schreef:

    Hey Geen Hippie!

    Sorry ik wilde eerder al wat schrijven maar kon je blog nergens meer vinden!!
    gelukkig nu weer gevonden… en wat lees ik: je stopt (voorlopig) zo jammer!
    Ik heb nu 67 dagen mijn haar niet met shampoo of baking soda gewassen! en eigenlijk ben ik er best blij mee.
    Buiten dat het hier in Mexico erg warm is en dat mijn haar door zweten we wat viezig maakt heb ik nergens last van. Ik spoel mijn haar 2x in de week, merk dat dat het fijnste is.
    Ben nog lang niet van plan te stoppen!

    Groetjes!

    Like

    • Hee wat leuk om nog wat van je te horen. Sorry dat je nu teleurgesteld ben dat ik tijdelijk stop. Ik overweeg wel 1 keer in de week mijn haren te spoelen met water. Waar ik ook nog over gedacht heb is om alleen conditioner te gebruiken op mijn beschadigde puntjes, maar dat is natuurlijk ook niet compleet water only! Ik moet zeggen dat ik erg tevreden was over mijn hoofdhuid enzo, geen vette boel. Merk met de shampoo [of thee spoeling?] wel dat mijn haren enorm glanzen als ik het met iets was. Super fijn om te horen dat het jou zo bevalt! Ik begin misschien over een half jaar weer, en tussendoor dus spoeling hier en daar haha

      Like

  4. Anouk schreef:

    Ik kan begrijpen dat je stopt, mijn puntjes zien er goed uit, en heb eindelijk weer een beetje volume. Wat ik normaal niet zo heb door mijn dikke haar. Aan het eind van het “wassen” spoel ik het met koud water, buiten dat dat hier echt lekker verfrissend is (en het warm water meestal op is :p) zorg het ook voor glans. Als ik mijn haar heb “gewassen” heeft het wel 2 dagen nodig om echt droog te worden.. en zag over je zijden kussen, heb hier ook over na zitten denken maar draag mijn haar in een hoge knot op mijn hoofd als ik ga slapen omdat het anders overal aan blijft plakken door de hitte.
    Ik ben benieuwd, hoe je haar op de shampoo gaat reageren… blijf je uiteraard volgen (je blog staat nu bij favorieten!!)

    Like

Geef een reactie

